Recent News

Saturday 30 July 2011

10 Ikan Pra Sejarah Yang Hidup Hingga Kini

Tidak Semua Evolusi Haiwan Pra Sejarah Itu Musnah, Terdapat Beberapa Haiwan Pra Sejarah Yang Kekal Hingga Ke Hari Ini. Ia Disebabkan Haiwan Berkenaan Mampu Beradaptasi Dengan Suasana Persekitaran. Tidak Terkecuali Beberapa Jenis Ikan. Berikut 10 Ikan Pra Sejarah Yang Masih Hidup Hingga Ke Hari Ini.

Lancetfish




Melihat Rupanya Sahaja Terutama Gigi, Rahang Ikan Ini Jelas Menampakkan Ciri Ikan Pra Sejarah Seperti Mulut Kebanyakan Haiwan Pra Sejarah Yang Lain. Lancetfish Boleh Ditemui Di Kebanyakan Lautan Kecuali Kawasan Kutub. Ia Mampu Mencapai Panjang Dua Meter Dan Merupakan Ikan Yang Sangat Rakus Memburu Ikan Kecil, Sotong Dan Adakalanya Turut Memakan Ikan Dalam Komuniti Yang Sama

Alligator Gar




Mempunyai Sisik Yang Tebal, Haiwan Predator Ini Banyak Ditemui Di Amerika Utara, Amerika Selatan, Utara Dan Juga Timur Mexico AS Selatan. Ikan Ini Mampu Membesar Sehingga 200 KG. Memiliki Rahang Panjang Dan Barisan Gigi Tajam, Ikan Ini Mudah Untuk Memburu Ikan Kecil Lain Sebagai Dietnya.

Arowana




Arowana Dikenalpasti Telah Wujud Sejak Zaman Dinosaur Lagi. Ia Dianggap Ikan Yang Rakus, Selain Serangga, Pernah Dilaporkan Arowana Turut Memakan Burung Kecil Dan Juga Kelawar Yang Terbang Berhampiran Permukaan Air. Merupakan Ikan Hiasan Termahal Di Dunia.

Hagfish




Menurut Catatan Fosil, Ikan Ini Telah Wujud Sejak 300 Juta Tahun Lalu, Iaitu Sudah Wujud Sebelum Zaman Dinosaur. Seringkali Disebut Belut Berlendir, Tetapai Ia Bukan Dari Keluarga Belut Mungkin Juga Bukan Dari Kategori Ikan. Disifatkan Sebagai Ikan Yang Aneh Kerana Memiliki Tengkorak, Dua Otak Tetapi Tidak Memiliki Tulang Belakang Dan Hampir Buta. Aktif Pada Waktu Malam Dan Boleh Ditemui Di Dasar Lautan Dimana Bangkai Haiwan Besar Yang Jatuh Ke Dasar Lautan. Ia Mampu Menghasilkan Zat Slimey Ya ng Terhasil Dari Lendirnya Bagi Merosakkan Ikan Pemangsa. Di Sebabkan Itulah Juga Ikan Ini Hampir Tidak Memiliki Musuh.

Polypterus Senegalus




Rupa Bentuk Badannya Yang Bersirip, Menonjolkan Ciri-Ciri Polypterus Senegalus Sebagai Ikan Yang Pernah Lahir Dari Zaman Pra Sejarah. Ia Memiliki Sirip Atas Yang Banyak Seperti Duri, Sama Seperti Beberapa Spesis Dinosaur Di Zaman Berkenaan. Ikan Ini Sering Dipelihara Di Dalam Akuarium Sebagai Ikan Eksotik. Uniknya Ikan Ini Tahan Lasak, Sama Seperti Ikan Haruan Yang Mampu Hidup Tanpa Air Asalkan Badannya Lembab.

Sawfish




Dalam Bahasa Tempatan Ikan Ini Di Gelar Yu Gergaji. Boleh Ditenui Di Serata Dunia Baik Di Laut, Air Payau Mahupun Sungai. Bahkan Ini Dilaporkan Pernah Ditemui Hingga 100 Km Pedalaman. 'Gergaji' Di Hadapan Mulutnya Merupakan Senjata Yang Menggerunkan Pemangsa Lain. Namun Sebenarnya Gergaji Itulah Juga Deria Sensitif Untuk Mencari Makanan. Boleh Menjadi Ganas Sekiranya Dirinya Menjadi Terancam. Merupakan Antara Ikan Paling Terancam, Kerana 'Gergaji' Hadapannya Diburu Untuk Dijadikan Barang Perhiasan.

Frilled Shark




Ikan Ini Telah Wujud Sejak Zaman Cretaceous, Iaitu Ketika Dinosaur Menguasai Planet Bumi. Mampu Membesar Antara 2 Hingga 6 Meter, Dengan Betina Lebih Besar Dari Jantan. Diet Utamanya Adalah Sotong. Ikan Ini Tidak Merbahaya Kepada Manusia Dan Ia Jarang Dilihat Secara Hidup Kerana Habitatnya Di Lautan Dalam, Kebanyakan Ia Ditemui Setelah Mati Oleh Para Nelayan.

Arapaima Gigas




Keluarga Terdekat Ikan Ini Adalah Arowana. Ia Yang Berasal Dari Brazil Dianggap Ikan Air Tawar Terbesar Di Dunia. Ikan Ini Mampu Membesar Sehingga 4 Hingga 5 Meter Panjang. Namun Saat Ini Sukar Untuk Menemukan Saiz Begini Di Habitat Liar. Arapaima Sejenis Ikan Yang Perlu Kerap Timbul Ke Permukaan Air, Untuk Menyedut Udara, Untuk Terus Hidup. Meskipun Bentuk Tubuhnya Besar, Arapaima Tidaklah Menimbulkan Bahaya Bagi Manusia Dan Di Habitat Asal, Ikan Ini Sering Diburu Oleh Penduduk Asli Untuk Dijadikan Makanan.

Coelacanth




Coelacanth Pernah Diisytiharkan Sebagai Pupus. Namun Ikan Yang Hidup Di Era Cretaceous Ini Berjaya Ditangkap Hidup Pada Tahun 1938 Di Afrika Selatan Dan Kali Kedua Ia Tersangkut Pada Jaring Nelayan Di Indonesia Pada Tahun 1999.

Sturgeon




Di Negara Barat Ikan Ini Kerap Di Buru Bagi Mendapatkan Telurnya Sebagai Diet Harian Mereka. Tidak Hairanlah Ikan Sturgeon Liar Semakin Berkurangan Dan Ikan Ini Mula Diternak Di Dalam Sangkar. Spesis Sturgeon Mampu Membesar Sehingga Enam Meter. Ikan Ini Tidak Mendatangkan Bahaya Kepada Manusia, Namun Terdapat Kes Yang Dilaporkan Ikan Ini Menyerang Manusia Akibat Diprovokasi.

Sumber - Majalah Umpan

0 comments:

Post a Comment