Recent News

Thursday 14 July 2011

Hidupan Laut Yang Berbahaya...Awas!!

Seperti Yang Kita Sedia Maklum, Jerung Adalah Hidupan Marin Yang Paling Digeruni Di Laut. Tetapi Tahukah Kita Bahawa Masih Terdapat Hidupan Marin Yang Lain Yang Juga Berbahaya. Ada Diantaranya Nampak Simple & Comel Je Tetapi Mempunyai Bisa Yang Cukup Dasyat. Bisa, Sengat, Gigi Yang Tajam, Semuanya Ini Adalah Senjata Bagi Hidupan Ini Untuk Mempertahanan Diri Mahupun Digunakan Untuk Mencari Makan. Di Bawah Ni Ada Serba Sedikit Gambar & Penerangan Tentang Hidupan-Hidupan Ini...Check It Out!!

Ikan Pari



Ikan Pari Banyak Terdapat Di Perairan Tropika, Boleh Di Temui Di Kawasan Laut Dalam Hinggalah Ke Kawasan Pantai. Terdapat Banyak Jenis Ikan Pari Seperti Yang Kita Ketahui, Namun Sebilangan Daripada Ikan Pari Ini Mempunyai Sengat Yang Sangat Berbisa Yang Terdapat Pada Bahagian Ekor Ikan Ini. Ikan Pari Biasanya Menyembunyikan Dirinya Di Dalam Pasir Atau Lumpur Di Dasar Laut, Jadi Apabila Terpijak Ikan Pari Ini, Dengan Serta Merta, Sengatnya Itu Diangkat Dan Akan Menusuk Kaki Orang Yang Memijaknya. Ianya Akan Menyebabkan Rasa Sakit Yang Teramat Sangat Dan Akan Menjadi Semakin Teruk Jika Tidak Diubati Dengan Segera.

Ikan Todak


Ikan Todak Sering Dilihat Berlegar Di Permukaan Laut. Ianya Mempunyai Paruh Yang Panjang Serta Mempunyai Gigi Yang Sangat Tajam Untuk Digunakan Untuk Menusuk Dan Melumpuhkan Mangsanya. Ada Yang Mengatakan Gigi Todak Ini Lebih Seram Daripada Gigi Buaya. Luka Yang Teruk Akan Diperolehi Jika Digigit Oleh Ikan Ini.

Ikan Buntal


Ikan Buntal Juga Banyak Terdapat Di Perairan Tropika. Ikan Ini Terkenal Bagi Kalangan Kaki Pancing Dengan Perangainya Yang Suka Mencuri Umpan Serta Suka Memutuskan Tali Pancing. Ikan Ini Berupaya Mengembungkan Badannya Dengan Tujuan Untuk Menakutkan Ikan Pemangsa Seolah-Olah Ianya Terlalu Besar Untuk Dimakan. Ikan Buntal Mempunyai Racun Yang Sangat Berbahaya (Tetrodotoxin) Pada Organ Dalaman Mereka. Sejumlah Racun Boleh Dikeluarkan Melalui Tubuh Ikan Ini. Jadi Apabila Terpegangya Segeralah Mencuci Tangan.

Belut Moray / Sesirat


Ada Beberapa Jenis Belut Laut Yang Hidup Diperairan Kita, Salah Satunya Yang Paling Dibenci Oleh Para Pemancing Ialah Belut Moray Atau Nama Tempatannya Sesirat Kerana Sering Memakan Pancing. Belut Ini Kalo Memakan Umpan Hampir Tidak Kita Sedari, Bila Joran Diangkat Rasa Seperti Tersangkut. Badan Belut Ini Sangat Berlendir Dan Suka Melilitkan Badannya Pada Tali Pancing. Berhati-Hati Terhadap Belut Ini, Kerana Ianya Mempunyai Taring Yang Tajam Dan Membengkok Ke Dalam. Ini Bererti Jika Jari Kita Digigit, Maka Agak Sukar Untuk Dilepaskan.

Scorpion Fish


Satu Lagi Ikan Yang Dapat Menyerang Kita Dengan Sengat Beracunnya Adalah Ikan Scorpion. Jangan Main-Main Dengan Ikan Ini Kerana Sengatannya Dapat Menyebabkan Kematian Jika Tidak Ditangani Dengan Segera. Ikan Ini Memiliki Sengat Yang Banyak Di Bahagian Kepalanya Dan Juga Pada Siripnya. 

Bristle Worm


Bristle Worm Adalah Sejenis Cacing Yang Hidup Di Laut, Mereka Memliki Banyak Bulu Setajam Jarum Dan Beracun. Ianya Berenang Dengan Cara Mengeliatkn Dirinya Di Dalam Air, Tetapi Lebih Sering Berpindah Dengan Cara Menghanyutkan Dirinya Dengan Arus Pasang Surut. Cacing Ini Dapat Membuka Mulutnya Dengan Lebar Dan Boleh Menelan Makanan Sebesar Tubuhnya Sendiri. Ini Bermakna Ianya Juga Boleh Memakan Umpan Pancing Kita. Jika Kebetulan Memperolehi Ikan Ini, Jangan Sesekali Memeganya Tanpa Pelapik Pada Tangan. Ini Kerana Bulu-Bulu Halus Cacing Ini Dapat Menusuk Kulit Yang Akan Menyebabkan Rasa Sakit Yang Teramat Sangat.

Mahkota Berduri


Mahkota Berduri Ini Berwarna Biru-Kelabu Dengan Jejari Hujung Bewarna Oren Kekuningan. Ianya Mudah Dijumpai Dicelah-Celah Batu Dan Karang. Boleh Membesar Sehingga Diameter 60cm Dan Mempunyai Sehingga 16 Lengan. Di Bahagian Lengan Hidupan Ini Terdapat Duri Tajam Yang Boleh Menyebabkan Kesakitan Kepada Sesiapa Yang Menyentuhnya. Bukan Sahaja Durinya Yang Beracun, Malah Badannya Juga Diliputi Dengan Lendir Yang Boleh Menyebabkan Keradangan Atau Kegatalan Pada Kulit Manusia.

Landak Laut


Landak Laut Ini Mudah Dijumpai Di Kawasan Berpasir, Berbatu Atau Berkarang. Dari Permukaan Air Ianya Dilihat Seperti Rambut-Rambut Halus Yang Tidak Merbahaya. Tetapi Awas, Kerana Benda Yang Kelihatan Seperti Rambut Itu Tadi Sebenarnya Adalah Duri Yang Sangat Tajam Dan Sangat Mudah Untuk Menembusi Kaki Manusia Jika Terpijaknya.

Ikan Depu


Sekali Dilihat Ianya Seakan-Akan Ikan Kerapu. Tetapi Sebenarnya Inilah Ikan Depu. Ianya Bewarna Coklat Dan Mempunyai Kulit Yang Agak Kasar. Suka Bersembunyi Di Dalam Lumpur, Karang Dan Batu-Batuan. Senjatanya Ialah Mempunyai Duri Yang Tajam Dan Berbisa Yang Terdapat Di Bahagian Sirip Belakang.

Cone Shell


Kebiasaanya Keluarga Cone Shell Ini Mempunyai Warna Yang Garang. Mempunyai Cengkerang Berbentuk Kon Yang Cantik, Bertompok-Tompok Kekuningan Dan Berlatar Belakangkan Warna Hitam. Biasanya Ianya Terdapat Di Kawasan Dasar Laut. Jika Diganggu Ianya Akan Menyengat Dan Bisanya Boleh Menyebabkan Lumpuh Dan Kesakitan Yang Amat Sangat.

Fire Coral


Fire Coral Biasanya Bewarna Coklat Terang, Mempunyai Cabang Yang Licin Dan Bewarna Kekuningan. Ianya Kelihatn Cantik Untuk Dipandang, Tapi Hati-Hati Kerana Ianya Tidak Cantik Untuk Dipegang. Ini Kerana Di Setiap Cabang Fire Coral Ini Mempunyai Polip Yang Menyengat.

Stone Fish


Ianya Banyak Terdapat Di Perairan Tropika, Lautan Psifik Dan Lautan Hindi. Ianya Adalah Ikan Yang Sangat Hodoh Dan Mempunyai Kadar Bisa Yang Sangat Tinggi. Ikan Ini Menyimpan Racunnya Di Dalam Tetulang Di Badannya. Mangsa Yang Terkena Sengatannya Akan Mengalami Kesakitan Di Anggota Badan Sehingga Mematikan Tisu Dan Boleh Menyebabkan Lumpuh.

P/s - Kalu Ado Maso Den Update Lagi K...:-P

1 comments:

Unknown said...

info berguna nih. .

Post a Comment