Recent News

Sunday 3 July 2011

Ikan Pari Bau Hancing



Pernah Tak Anda Semua Mengalami Situasi Di Mana Ketika Anda Ingin Makan Asam Pedas Ikan Pari, Pari Bakar Ke Atau Sebagainya, Anda Terbau Sesuatu Yang Kurang Menyenangkan Dari Ikan Pari Tersebut Atau Dengan Jelasnya Ialah Bau Hancing. Mengapakah Perkara Sedemikian Boleh Terjadi? Apakah Penyebabnya? Di Bawah Ni Saya Akan Menyenaraikan Beberapa Sebab Yang Saya Perolehi Dari Pakcik Google Yang Mungkin Menyebabkab Ikan Pari Tersebut Berbau Hancing.

Antara Sebab-sebabnya
  1. Ikan Pari Ni Sebenarnya Macam Org Pempuan Jugak, Dia Beranak Bukan Bertelur, Ada Ketikanya Pari Ni Datang Bulan, So Bila Pari Ni Datang Bulan Satu Badan Dia Akan Bau Hancing. 
  2. Ketika Siang Ikan Pari, Terpotong Bahagian Pundi Kencingnya, Maka Satu Badan Dia Akan Bau Hancing Malah Akan Lebih Teruk Daripada Bau Ikan Pari Yang Period Tadi..Hehe! 
Bagaimana Hendak Memilih Ikan Pari
  1. Semasa Memilih Kalau Boleh Pastikan Isi Ikan Pari Tersebut Tidak Bewarna Gelap, Sebaliknya Berwarna Cerah 
  2. Cium Terlebih Dahulu Samaada Bau Hancing Atau Pun Tidak 
Okay Selamat Mencuba...

8 comments:

Suliana said...

oo cam gitu.. huhu.. mmg pernah mkn ikan pari hancing.. period ke dia?? ee geli gitu.. nasib tak minat sgt ikan pari setelah terkena bau hancing tu..

Unknown said...

Bau hancing ini adalah hasil dari bahan amonia yang beralkali. Sekiranya ikan pari itu masih lagi segar maka kuranglah bau amonia ini. Bau amonia lebih kuat pada ikan pari yang lama. Maka kalau nak beli ikan pari cium baunya dulu. Amonia yang dikeluarkan oleh ikan pari kerana seperti spesis jerung yang lain, fungsi buah pinggang untuk membersihkan urea dalam badan ikan pari tidak berfungsi baik, ini normal bagi semua jenis spesis jerung. Menghilangkan bau amonia yang alkali ini boleh dinuetralkan dengan bahan asid seperti air perahan limau, lemon, cuka atau pun asam jawa. Inilah sebab kita perlu gunakan asam jawa dan sedikit garam untuk peramkan ketulan ikan pari selama 20 minit sebelum masak dan bersihkan dengan membilas air bersih. Ikan air tawar juga perlu dinuetralkan dengan cara ini untuk menghindarkan bau hancing amonia.

Unknown said...

Ikan pari tidak melahirkan. Ikan pari terdiri dari spesis jerung dan ia bertelur. Telurnya disimpan dalam perutnya sehingga waktu penetasan. Selepas menetas barulah kita nampak anak ikan ini dikeluarkan oleh ibunya. Ikan pari bukan sejenis mamalia.

nisa05 said...

Ikan pari bertelur bang. Telur dia menetas dalam perut ibu.

Unknown said...

Saya minta izin share ya

Unknown said...

Baru td makan buat berbuka puasa.. ya allah.. rasa gas2 hancing plk tu.. terus buang ja.. mahal plk ikan pari tu.. beli kt mydin.. naya betul.. da la masak asam pedas.. hilang selera weiiii... Adoiiiii..

Cik er said...

Baru je mkn td. Hancing betul isinye smp loya nk mkn xboleh nk telan. Buang aja. Rugi dh la mahal. Basuh dgn air limau pn xilang rasa hancing tu.

Unknown said...

Bahaya x kalau dah makan ikan yang berbau hancing tu?ada kesan seperti sakit perut ke?atau muntah ke?

Post a Comment