Recent News

Sunday 10 July 2011

Lelaki Buta Dan Sudu


Seorang Lelaki Buta Memasuki Sebuah Restoran. Amin Adalah Pemilik Restoran Itu Juga Berperanan Sebagai Pelayan Mendatanganinya Dan Mengulurkan Menu. "Saya Orang Buta Dan Saya Tak Boleh Membaca Menu. Tolong Bawakan Sudu Kotor Yang Telah Dipakai Oleh Pengunjung Sebelumnya Dan Saya Akan Menciumnya. Dari Situ Nanti Saya Tahu Masakan Apa Yang Enak Untuk Dipesan," Kata Lelaki Buta Tersebut

Amin Mengumpulkan Beberapa Sudu Bekas Dipakai Yang Ada Dan Memberikanya Kepada Lelaki Tersebut. Ia Mencium Sudu Itu Dan Akhirnya Berkata, "Saya Pesan Ikan Pais Dan Sayur Masak Asam Bang" Dengan Agak Terperanjat Amin Mencatat Pesanan Lelaki Buta Itu. Menu Itu Memang Menjadi Kegemaran Para Pengunjung Restoran Tersebut.

Beberapa Hari Kemudia Lelaki Buta Tersebut Datang Lagi. Sekali Lagi Ia Minta Sudu Bekas Dipakai Untuk Dicium, Tetapi Bukan Yang Sudah Dipakai Untuk Makan Ikan Pais Dan Sayur Masak Asam. Hanya Ada Satu Sudu Yang Sudah Dipakai Untuk Makan Menu Lainya. Amin Memberikannya Kepada Lelaki Buta Tersebut Dan Kemudian Diciumnya Lalu Berkata, "Bau Sudu Yang Ini Sedap Juga, Seperti Sudah Diguna Untuk Makan Ayam Bakar Dengan Sayur Ulam Dan Sambal Belacan." Amin Mengiyakan Dan Si Lelaki Buta Itu Memesan Makanan Tersebut.

Lelaki Buta Itu Datang Sekali Lagi Beberapa Hari Kemudian. Dia Datang Lebih Awal Sebelum Pengunjung Lain Datang Sehingga Tiada Sudu Yang Telah Diguna Yang Boleh Diberikan Kepadanya Untuk Dihidu. Entah Dari Mana Datangnya, Tiba-tiba Sifat Nakal Bodoh Amin Muncul. Ia Menghampiri Isterinya Yang Berperanan Sebagai Tukang Masak Di Dapur

Diberikannya Satu Sudu Dan Berkata, "Yati, Kamu Usapkan Sudu Ini Di Ketiak Kamu"  "Apa-apalah Abang Ni?' Tanya Yati Tak Faham. "Sudahlah Ikut Jelah, Untuk Kemajuan Restoran Kita." Kata Amin Setengah Memaksa. Yati Menurut, Mengusapkan Sudu Tersebut Di Ketiaknya Dan Menyerahkan Kembali Kepada Amin.

Dibawanya Sudu Tersebut Ke Lelaki Buta Yang Sedang Duduk Meninggu Itu. Lelaki Buta Utupun Menghidu Sudu Tersebut, Dengan Mengenyitkan Keningnya, Lelaki Tersebut Berkata, "Aku Tidak Menyangka Betul Kalau Yati Bekerja Disini, Boleh Saya Jumpa Dia?"

Amin:????????

Sumber - Lubuk.net


1 comments:

misscha said...

cool story bro.. haha...:)

Post a Comment